"hidup biarlah berjasa walaupun tidak dihargai"

Khamis, 30 April 2009

rintangan perjuangan, satu kepastian bagi pejuang.



dengan nama Allah yang maha pemurah lagi Maha penyayang.

pertamanya, penulis meminta maaf kerana sudah lama tidak menulis di dalam blog ini. Kadang- kadang tidak sempat untuk melontarkan pandangan dan juga perkongsian ilmu yang memberi manfaat kepada orang mukmin dan mendekatkan diri kepada tuhannya. Alhamdulilah,dengan nikmat yang kita perolehi daripada Allah yang banyak sekali pada hari ini membolehkan kita mentaatinya dan beriman denganya. Nikmat kenikmatan dan kesenangan inilah yang kadang-kadang menjauhkan kita daripada maha pencipta. nikmat yang harus di syukuri dalah nikmat islam dan iman kepada Allah dan akan mengangkat seseorang itu ke darjat yang tinggi disisinya dan mulia. Berbagai-bagai nikmat yang di berikan kepada kita, namun diuji sejauh mana kita mensyukuri nikmat pemberiannya kepada kita. Adakah kita sanggup diuji olehnya, ataupun kita tidak menerima ujian daripadanya. Allah Taala mempunyai hak keatas hambanya samada untuk memberi kenikmatan atau kesusahan. Sebagai orang yang beriman, kita harus memahami, sesuatu yang diberikan nikmat kesusahan bukan kerana Allah taala benci kepada kita. Namun kenikmatan bukan Allah menyukai kita. sebagai orang yang beriman kita harus melihat kepada firman Allah dalam surah al-Ankabut : Ayat 2 yang bermaksud:

patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata:"kami beriman", sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)?

Ayat di atas, memberi gambaran kepada kita bahawa Allah menguji orang islam samada berbentuk kenikmatan atau kesusahan. Mereka diuji inilah yang lulus dalam ujian-ujian dari masa ke semasa, sama ada melalui wahyu dan melalui pelaksanaan medan jihad yang dilalui oleh mereka. Hendaklah kita memahami perjuangan yang dilaksanakan oleh baginda s.a.w dalam menghayati Islam ini bukanya sekadar teori atau secara drama. Ianya merupakan kenyataan yang berlaku, dan berjaya dalam ujian secara praktikal inilah yang membawa kepada kebangkitan islam yang menjadi kehebatan yang digeruni yang dihormati oleh muslimin dan juga bukan muslimin.

Sehingga Maharaja romawi yang mahu berundur dari bumi rom setelah tenteranya diburu oleh tentera islam asukan yang dipimpian oleh khalid ibnu Walid. Maharaja Rome memerintah "spy" nya pergi menyiasat....apakah yang dilakukan oleh umat islam setelah mereka menawan bumi-bumi kerajaan Rom Timur. "spy" itu memberitahu Maharaja:

Orang Islam di malam hari mereka dalah ahli-ahli ibadat yang tekun, di siang hari mereka adlah pahlawan yang gagah dan berani. Kalau anak raja mencuri mereka potong tangan.

Ternyatalah bahawa kaum muslimin dalah mereka yang kuat beribadat kepada Allah dan juga sebagai pahlawan yang gagah dan berani dalam menegakan agama tauhid ini. Mereka diuji tentang keimanan dan juga kesusahan yang dilalui, Namun ujian inilah yang mendekatkan diri kepadanya. kita pada hari ini tidak akan mencapai kejayaan yang telah dicapai oleh mereka yang terdahulu daripada kita sekiranya kita tidak memenuhi syarat-syarat yang telah dilalui oleh mereka. Ujian demi ujian, akta demi akta, merupakan gelombang-gelombang dan tukul-tukul besi yang memukul golongan Islam untuk membersihkan golongan-golongan itu daripada karat-karat yang menjadi penghalang kepada kebangkitan Islam yang sebenar.

kita merenung hadis mengenai ujian Allah kepada hambanya:

Sesungguhnya Allah , apabila mengasihi sesuatu kaum, dicuba mereka itu dengan pelbagai cubaan , barangsiapa yang rela dengan cubaan itu maka mereka mendapat kerelaanya dan barangsiapa yang benci (marah) maka baginya kemurkaan Allah Taala.

Pengakuan keimanan sebenarnya memerlulan kepada bukti. Jalan perjuangan yakni jihad adalah jalan yang panjang dengan derita dan sensara yang amat menyedihkan. Golongan orang yang paling berat dicuba oleh Allah ialah para nabi, kemudian selepasnya, kemudian orang selepas itu. Ini bermakna bahawa nabi dan rasul-rasul dahulu adalah mereka yang paling kuat diuji oleh Allah Taala. Antaranya, nabi Ibrahim, Nabi musa, Nabi isa, dan nabi kita muhammad s.a.w yang paling kuat diuji kerana baginda adalah kekasih Allah yang paling agung disisinya dan paling bertakwa. begitu juga dengan ujian dalam kehidupan sahabat, zaman tabi'in dan juga masa kini, yang mana ujian yang harus ditempuhi bagi mereka yang ingin mendapatkan cinta Allah dan keredaanya. sebagai umat islam matlamat kita adalh hendak mencari redhanya dan mendapat kejayaan di akhirat sana. Dalam konteks kita sekarang,adakah kita sudah diuji dengan kesengsaraan dan kepahitan dalam menegakan agamanya di bumi ini. Sekiranya kita berdakwah atau berjihad tidak disertakan dengan juian dan mehnah tribulasi maka itu bukan namany perjuangan, keraana perjuagan hanya ditempuhi dengan kesusahan yang sengsara dan pahit, ini membuktikan bahawa perjuangan nabi dan generasi lain juga turut mengalami ujian semasa menegakan kalimah di muka bumi ini.

Banyak mehnah tribulasi dalam perjuangan islam, antaranya, wanita dan anak, dunia( harta) pekerjaan, syaitan , nafsu, musuh dan juga kekerasan hati yang lama tidak aktif dalam gerakan dakwah. Inilah bentuk mehnah yang kita hadapi masa sekarang, ujian inilah yang menilai kebenaran kita tentang apa yang diakui oleh lidah yang sentiasa manis dari percakapan tetapi apabila menghadapi ujian seperti nini, mereka terpaut dengan kenikmatan dunia dan menyebabkan dakwah semakin ditinggalkan dan menyebabkan kemurkaan Alah bagiya, na'uzubilah..

bekalan yang amat penting untuk menentukan sejauh man keteguhan mereka dalam perjuangan, seperti contoh peribadi baginda semasa hijrah..
antaranya:-


1)puasa
2)solat waktu malam
3)tunai ibadat haji
4)sedekah dan rahsiakan
5) tuturkan kebenaran atau berdiam diri dan mengungkap kebatilan.

sekadar perkongsian untuk diri sendiri, dan orang mukmin yang suka nasihat menasihati. hamba yang tidak pandai berkata-kata, sekadar pandangan yang diutarakan.wasalam

rujukan: Muqadimah aqidah muslim,bahtera penyelamat.Islam Fikrah, harakah, Daulah

Jumaat, 24 April 2009

mai teka teki..

time tengah exam nie, pening kepalo, tention..???mai syabab ado satu teka teki..best tau, dapat hilang tekanan..he2..bunyinya...



2 Ayah & 2 Anak Memancing!

2 orang ayah dan 2 orang anak pergi memancing. jumlah tangkapan ikan mereka adalah sebanyak 3 ekor. Setiap daripada mereka membawa seekor ikan pulang ke rumah. Bagaimana ia boleh berlaku?

jawab2..nanti bagi jawapan k..

Khamis, 23 April 2009

Al-Quran fil Qolbi

Arr...tetekanya rasanya..aku dah baca banyak, hafal dah banyak, tapi tidak ingat apabila masuk exam.,kata piji (bukan nama sebenar) pada kawanya.oh! yea ke.? ak tengok hang bukan main tadi, macam boleh buat je, tak kan lah xleh wat kot.."betul lah, aku xdapt buat soalan tadi..susah nak betul, ak baca dan hafal tapi tidak ingat bila buat soalan tadi..ish2..sianya.., kata badrul pada piji..,"kamu harus menyakini apa yang telah kamu buat, sebagai contoh.. kamu harus bersedia dari awal lagi, bukannya baca dan hafal last minit macam nie, tengok kamu tidak dapat buat tadi. Sebagai pelajar kita mesti belajar dengan bijak dan betul dan mempunyai stertegi yang mantap dan berguna..barulah betul, kata badrul pada piji.".ooo..gitu i.allah selepas ini aku mesti mulakan awal belajar, persediaan yang mantap. Kata Badrul " sebagai pelajar kamu jangan lupa berdoa kepada Allah dan dekatkan diri denganya, mudah-mudahan kejayaan akan kita miliki dan berjaya dalam kehidupan serta mempunyai masa depan yang cerah.

Lalu aku menambah, sebagai pelajar kita mesti membina hubungan dengan Allah, selalu menjaga hubungan yang baik sesama manusia, bukan Allah sahaja yang kita harus bina, namun kedua-duanya mesti seiring. Sebagai contoh kita haruslah mendkatkan diri padanya, buat ibadat padanya serta menyuruh yang baik dan mencegah apa yang tidak baik dan menjadi pendokong agama bukannya yang hanya pandai melihat sahaja tanpa membuat apa-apa tindakan. Orang mukmin mesti berfikir dan bertindak dengan apa yang hendak dilakukan. Hubungan kita seperti solat, puasa, zakat, membuat baik, zikir, baca al- quran dan lain- lain lagi. Al-quran kita harus membacanya sekurang-kurangya 2 muka suratn dalam sehari, sekirnya tidak dapat cukuplah sekadar 2,3 ayat, walaupun tidak mempunyai masa namun sekurang-kurang bacalah 1 ayat, kerana kita mahu Al-Quran selalu bersama kita. Dalam Hadis sohih daripada muslim, Al-Quran ini ibarat unta yang diikat. Sekiranya diikat oleh tuanya maka tidak akan terlepas, sekiranya terlepas daripada ikatan tadi, maka pergilah dia( Rujuk dalam kitab Muslim (543)..pada bab innama mislu sohib al-Quran.

Kita ingin mendapat pahala daripadanya serta mendekatkan diri kepada Allah.

Di akhir peperiksaan jangan kita lupa untuk solat hajat, serta memohon kepadanya agar di kurniakan kejayaan untuk kita semua. Inilah harapan ibu dan ayah kita yang ingin melihat anak-anaknya nanti berjaya dalam kehidupan ini, lebih-lebih lagi di akhirat sana, I.ALLAH..

Selasa, 14 April 2009

ilmu vs imtihan


salam imtihan pada semua pencipta ilmu allah SWT sekalian..

Syabab ingin mengucpkan salam imtihan pada sahabat yang menduduki imtihan pada sem ini..atau adik2 yang abg kasihi yang turut imtihan pada tahun ini..Alhamdulilah, kerana berkat dan kesabaran kita menuntt ilmu Allah kita seharusnya bersyukur dengan ilmu yang di miliki oleh kita semua..persoalan yang biasa ditujukan kepada kita??kemana kita nak guna ilmu ini atau kemana kita nak curahkan ilmu ilmu ini..sahabat2 sekalian banyak ayat al-quran atau hadis yang menceritakan tentang ilmu, kelebihan ilmu yang Allah janjikan pada hambnya yang cinta kepada ilmu ini. kita lihat pada sejarah dahulu, macam mana ulama2 dahulu sanggup merintangi ujian semata-mata hendak mencari ilmu di setiap pelusuk dunia, antaranya mazhab kita, Imam syafie yang bertukus lumus untuk mencari ilmu Allah di muka bumi dan juga ulama' lain..adakah kita sudah mencapai tahap sebagai seorang ulma'??

syabab, ingin melontarkan pandangan, kita pada hari ni sudah tidak ada kesusahan dalam menuntut ilmu. tidak bersungguh2 untuk mencari ilmu, sebagai contoh, sebagai pelajar hanya ambil nota atau ilmu daripada sorang guru/pensyarah semata2. mereka tidak suka mencari ilmu lain dan hanya menumpukan pada nota semata2 bukan hendak mencari ilmu lain yang membolehkan kita mengenal lebih lagi atau mengetahui dengan lebih mendalam..


amatlah rugi sekiranya kita di berikan peluang yang banyak, namun kita tidak menggunkan dengan baik sekali..kita menumpukan semata2 untuk exam, bukan untuk mengambil ilmu itu untuk manfaat pad diri sendiri dan orang lain..syabab melihat kita haruslah menggunkan ilmu atau bidang2 yang kita pelajari untuk mengajar kepada orang lain. keran ilmu untuk disampikan bukan untuk diletak dalam almari semata2 bahkan kita hendaklah menyampaikan dengan ilmu yang ada..

ado orang beranggapan hanya ilmu ugama sahaja yang harus disampaikan, bagi syabab tanggapan ini salah, bukan ilmu ugama sahaja bahkan ilmu fardu kifayah harus disampikan juga, antaranya ilmu kedoktoran, biologi, fizik, sejarah semuanya harus menyampaikan kerana ini merupakan ilmu fardu kifayah yang harus di belajar dan ini fardu kifayah bagi orang lain.

Namun sebagai pelajar haruslah mempunyai matlmat yang jelas kerana kita kan sentiasa bersemangat apabila mempunyai matlamat yang jelas, berbeza dengan pelajar yang tiada matlamat dalam kehidupan, dia tidak dapat mengetahui kemana yang hendak dituju..sebagai man yang boleh syaba petik dari pakar motivasi, Dr shukri Abdullah yang mengatakan kita harus mempunyai matlamt yang jelas.

akhirnya, syabab ingin mengajak sahabat2, kita berusaha dengan bersungguh2 dan kita mesti ada target untuk mencapai sesuatu. marilah pada hari ini, kita musahabah belajar bukan nak bekerja, namun berkerja yang akan mencari kita selepas belajar..

Jumaat, 10 April 2009

politit di Zaman Sahabat......hayatilah

. Politik dan Pemerintahan Pada masa Khulafa’ al-Rasyidin

Abu Bakar As-Shiddiq 11-3 H/ 632-634 M

Abu Bakar memangku jabatan khalifah berdasarkan pilihan yang berlangsung sangat demokratis di muktamar Tsaqifah Bani Sa’idah, memenuhi tata cara perundingan yang dikenal dunia modern saat ini. Kaum Anshar menekankan pada persyaratan jasa (merit), mereka mengajukan calon Sa’ad Ibn Ubadah. Kaum muhajirin menekankan pada persyaratan kesetiaan, mereka mengajukan Abu Ubaidah Ibn Jarrah.2 Sementara itu Ahlul bait menginginkan agar Ali Ibn Abi Thalib menjadi khalifah atas dasar kedudukannya dalam islam, juga sebagai menantu dan karib Nabi. Hampir saja perpecahan terjadi. Melalui perdebatan dengan beradu argumentasi, akhirnya Abu Bakar disetujui oleh jama’ah kaum muslimin untuk menduduki jabatan khalifah.

Sebagai kahlifah pertama, Abu Bakar dihadapkan pada keadaan masyarakat sepeninggal Muhammad SAW. Meski terjadi perbedaan pendapat tentang tindakan yang akan dilakukan dalam menghadapi kesulitan yang memuncak tersebut, kelihatan kebesaran jiwa dan ketabahan batinnya. Seraya bersumpah dengan tegas ia menyatakan akan memerangi semua golongan yang menyimpang dari kebenaran (orang-orang yang murtad, tidak mau membayar zakat dan mengaku diri sebagai nabi).

Kekuasaan yang dijalankan pada massa khalifah Abu Bakar, sebagaimana pada masa Rasululllah, bersifat sentral; kekuasaan legislatif, eksekutif, dan yudikatif terpusat ditangan Khalifah. Selain menjalankan roda pemerintahan, khalifah juga melaksanakan hukum,. Meskipun demikian, seperti juga Nabi Muhammad SAW, Abu Bakar selalu mengajak sahabat-sahabatnya bermusyawarah.

Setelah menyelesaikan urusan perang dalam negeri, barulah Abu Bakar mengririm kekuatan ke luar Arabia. Khalid Ibn Walid dikirim ke Irak dan dapat menguasai Al-Hiyah di tahun 634 M. Ke Syria dikirim ekspedisi dibawah pimpinan empat jendral yaitu Abu Ubaidah, Amr Ibn ‘Ash, Yazid Ibn Abi Sufyan, dan Syurahbil. Sebelumnya pasukan dipimpin oleh Usamah yang masih berusia 18 tahun.

Umar Ibn Al-Khaththab 13-23 H/634-644 M

Umar Ibn Al-Khaththab diangkat dan dipilih oleh para pemuka masyarakat dan disetujui oleh jama’ah kaum muslimin. Pada saat menderita sakit menjelang ajal tiba, Abu Bakar melihat situasi negara masih labil dan pasukan yang sedang bertempur di medan perang tidak boleh terpecah belah akibat perbedaan keinginan tentang siapa yang akan menjadi calon penggantinya, ia memilih Umar Ibn Al-Khaththab. Pilihannya ini sudah dimintakan pendapat dan persetujuan para pemuka masyarakat pada saat mereka menengok dirinya sewaktu sakit.

Pada masa kepemimpinan Umar Ibn Al-Khaththab, wilayah islam sudah meliputi jazirah Arabia, Palestina, Syria, sebagian besar wilayah Persia, dan Mesir. Karena perluasan daerah terjadi dengan begitu cepat, Umar Ibn Al-Khaththab segera mengatur administrasi negara dengan mencontoh administrasi pemerintahan, dengan diatur menjadi delapan wialayah propinsi : Mekah, Madinah, Syria, Jazirah, Basrah, Kufah, Palestina, dan Mesir. Beberapa departemen yang dipandang perlu didirikan pada masanya mulai diatur dan ditertibkan sistem pembayaran gaji dan pajak tanah. Pengadilan didirikan dalam rangka memisahkan lembaga Yudikatif dengan Eksekutif. Untuk menjaga keamanan dan ketertiban, Jawatan kepolisian dibentuk. Demikian juga jawatan pekerjaan umum, Umar Ibn Al-Khaththab juga mendirikan Bait al-Mall. Dalam menyelesaikan permasalahan yang berkembang dimayarakat Umar selalu berkomunikasi dengan orang-orang yang memang dianggap mampu dibidangnya.3

Ustman Ibn Affan 23-35 H/644-656 M

Ustman Ibn Affan dipilih dan diangkat dari enam orang calon yang diangkat oleh khalifah Umar saat menjelang wafatnya karena pembunuhan. Keenam orang tersebut adalah: Ali bin Abu Thalib, Utsman bin Affan, Saad bin Abu Waqqash, Abd al-Rahman bin Auf, Zubair bin Awwam, Thalhah bin Ubaidillah, serta Abdullah bin Umar, putranya, tetapi “tanpa hak suara”.4 Umar menempuh cara sendiri yang berbeda dengan cara Abu Abakar. Ia menunjukkan enam orang calon pengganti yang menurutnya dan pengamatan mayoritas kaum muslimin memang pantas menduduki jabatan Khalifah. Oleh sejarawan islam mereka disebut Ahl al-Hall a al’aqd pertama dalam islam., merekalah yang bermusyawarah untuk menentukan siapa yang menjadi khalifah. Dalam pemilihan lewat perwakilan tersebut Ustman Ibn Affan mendapatkan suaran lebih banyak, yaitu 3 suara untuk Ali dan 4 suara untuk Ustman Ibn Affan.

Pemerintah khalifah Ustman Ibn Affan mengalami masa kemakmuran dan berhasil dalam beberapa tahun pertama pemerintahannya. Ia melanjutkan kebijakan-kebijakan Khalifah Umar. Pada separuh terakhir masa pemerintahannya, muncul kekecewaaan dan ketidakpuasaan dikalangan masyarakat karena ia mulai mengambil kebijakan yang berbeda dari sebelumnya. Ustman Ibn Affan mengangkat keluarganya (Bani Ummayyah) pada kedudukan yang tinggi. Ia mengadakan penyempurnaan pembagian kekuasaan pemerintahan, Ustman Ibn Affan menekankan sistem kekuasaan pusat yang mengusaai seluruh pendapatan propinsi dan menetapkan seorang juru hitung dari keluarganya sendiri.

Ali Ibn Abi Thalib 35-40 H/656-661 M

Ali Ibn Abi Thalib tampil memegang pucuk kepemimpinan negara di tengah-tengah kericuhan dan huru-hara perpecahan akibat terbunuhnya Usman oleh kaum pemberontak. Ali Ibn Abi Thalib dipilih dan diangkat oleh jamaah kaum muslimin di madinah dalam suasana sangat kacau, dengan pertimbangan jika khalifah tidak segera dipilih dan di angkat, maka ditakutkan keadaan semakin kacau. Ali Ibn Abi Thalib di angkat dengan dibaiat oleh masyarakat.

Dalam masa pemerintahannya, Ali Ibn Abi Thalib mengahadapi pemberontakan Thalhah, Zubair, dan Aisyah. Alasan mereka, Ali Ibn Abi Thalib tidak mau menghukum para pembunuh Usman dan mereka menuntut bela’ terhadap daerah Usman yang telah ditumpahkan secara dhalim. Perang ini dikenal dengan nama perang jamal.5

Bersamaan dengan itu, kebijaksanaan-kebijaksanaan Ali Ibn Abi Thalib juga mengakibatkan timbulnya perlawanan dari gubernur di Damaskus, Muawiyah. Yang didukung oleh sejumlah bekas pejabat tinggi yang merasa kehilangan kedudukan dan kejayaannya. Pertempuran yang terjadi dikenal dengan perang shiffin, perang ini diakhiri dengan tahkim (arbitrase), tapi tahkim ternyata tidak menyelsaikan maslah, bahkan menyebabkan timbulnya golongan ketiga Al-Khawarij (orang-orang yang keluar dari barisan Ali).6

2. Peradaban dan Kebudayaan Pada masa Khulafa’ al-Rasyidin

1. Pada Masa Khalifah Abu Bakar As-Shiddiq

Pada ini kondisi sosial mayarakat menjadi stabil dan dapat mengamankan tanah Arab dari pembangkang dan penyelewengan seperti orang murtad, para nabi palsu dan orang-orang yang enggan membayar zakat.

Selain itu keadaan kaum muslimin menjadi tenteram, tidak khawatir lagi beribadah kepada Allah. Perkembangan dagang dan hubungan bersama kaum muslim yang berada di luar Madinah keadaannya terkendali dan terjalin dengan baik. Selain itu juga kemajuan yang dicapai adalah : Pembukuan Al-Qur’an

2. Pada Masa Khalifah Umar Ibn Al-Khaththab

Diantara perkembangan yang ada pada masa Khalifah Umar adalah :

  • Pemberlakuan Ijtihad
  • Menghapuskan zakat bagi para muallaf
  • Mengahpuskan hukum mut’ah
  • Lahirnya ilmu Qira’at
  • Penyebaran Ilmu Hadits
  • Menempa mata uang dan
  • menciptakan tahun Hijriah

3. Pada Masa Khalifah Ustman Ibn Affan

Diantara perkembangan yang ada pada masa Khalifah Ustman adalah :

  • Penaskahan Al-Qur’an
  • Perluasan Masjid Nabawi dan Masjidil Haram
  • Didirikannya masjid Al-Atiq di utara benteng babylon
  • Membangun Pengadilan
  • Membnetuk Angkatan Laut
  • Membentuk Departemen:

i. Dewan kemiliteran

ii. Baitul Mal

iii. Jawatan Pajak

iv. Jawatan Pengadilan

4. Pada Masa Khalifah Ali Ibn Abi Thalib

Diantara perkembangan yang ada pada masa Khalifah Ali adalah :

  • Terciptanya ilmu bahsa/nahwu (Aqidah nahwiyah)
  • Berkebangnya ilmu Khatt al-Qur’an
  • Berkembangnya Sastra
Petikan dari dakwah.info

Selasa, 7 April 2009

Majlis Kesyukuran DKI 2


6April 2009- Alhamdulilah, terima kasih diucapkan pada isiukm atas perhargaan meraikan majlis kesyukuran dki 2 di pmfst yang mengumpulkan ajk tertinggi dan juga saff pimpinan isiukm bersama-sama meraikan kesykuran dki yang berlangsung baru-baru ini di dectar ukm..kami di peringkat ajk dki ingin mengucap terima kasih atas perhargaan yang di berikan selama ini untuk menjayakan program dki ini..banyak pengalaman yang di tempuhi selama bersama-sama dengan family atau usrah dki pada kali ini..program yang besar melibatkan kewangan yang banyak untuk menjayakannya. Akhirnya dapat melakukan dengan baik dan kerjasama daripada semua ajk pelaksana dan ahli2 isiukm dalam menjayakan program yang besar ini. Pada malam itu kita tampilkan pentomin daripada ukm mempersembahkan pentomin yang begitu teruja dengan kisah yang berlaku di tempat saudara kita yang berada di palestin..sahabt , ibu bapa kita, kakak kita di bunuh oleh orang yahudi laknatullah alaihi tanpa ada perasaan yang tidak melambangkan seorang itu sebagai manusia. Orang yahudi tidak merasai betapa sedihnya jika kehilangan ibu, ayah,kakak dan adik2, namun orang yang bertopenkan syaitan ini tidak akan pernah redha dengan orang islam sampailah Allah lah yang menghukum dan mengazab orang kafir di akhirat kelak..

Syabab mengucapkan terima kasih atas sumbangan yang diberikan selama ini, dalam program ini memperlihatkan kebersamaan dan ukhwah itu yang cukup manis apabila berada dalam jamaah atau kumpulan..Allah berfirman "sesungguhnya Allah taala itu suka atau sayang orang yang berjuang pada jalanya dalam keadaan saff seakan-akan bangunan yang kukuh.

Jadi kita perlu bergerak dalam jemaah itu, kerana itu perintah Allah Taala kepada kita semua.oleh itu carilah jamaah yang ingin mendokong islam dan bersumberkan manhaj kepada Al-Quran dan sunnah..yang bermatlamtkan ISLAM yang syumul..

Syabab menceroteh untuk mengingati diri yang selalu lupa dan alpa..wasalam