"hidup biarlah berjasa walaupun tidak dihargai"

Jumaat, 11 September 2009

hayati 10 akhir Ramdhan Nabi SAW..

Ramadhan menjanjikan amalan yang berlipat ganda dan cukup istimewa bagi orang muslim yang ingin meningkatkan keimanan kepada Allah SWT. Hal ini akan terlaksana dan tercapai dengan jayanya.

pertama: jika setiap hamba benar-benar seorang muslim yang mengerjakan ibadat puasa berteraskan keimanan dan muhasabah serta mengikuti sunnah Nabi SAW.

kedua: sebagai orang muslim yang beriman kita haruslah yakin dengan janji-janji Allah terhadap ibadat yang dilakukan kerana Allah sebaik-baik menunaikan janji-janjinya. Sabda Nabi SAW yang bermaksud : Sesiapa yang menghidupkan Ramdhan dengan penuh keimanan dan penuh kesedaran (mengharap ganjaran Allah) nescaya akan diampuni dosa-dosanya yang lalu." (Hadith riwayat Bukhari dan Muslim).

Berbalik kepada kehidupan Nabi pada akhir Ramdhan, pesona peribada baginda dan perilaku baginda terlakar dalam hadith daripada Aisyah yang bermaksud:" Adalah Rasulullah apabila masuk 10 akhir Ramdhan baginda akan menghidupkan malam-malamnya, membangunkan ahli kelurganya dan mengikat pinggangnya (Riwayat Bukhari dan Musim."

Hadith diatas nabi SAW mengajar umatnya agar bersungguh-sungguh dalam melakukan ibadat kerana pada malam akhir Allah menjanjikan pahala yang berlipat kali ganda, betapa kasihnya Allah pada umat Nabi SAW.

Dalam hadith itu juga Nabi mengikat kainya pada akhir Ramdhan, Ibn Hajar al-Asqalani menyatakan bahawa para ulama mempunyai beberapa pendapat mengenai "mengikat kain".

Antara yang paling kuat (rajih) ia membawa dua pengertian:-
pertama- Rasulullah tidak mengauli isteri-isterinya, ini digambarkan sebagai pengikat kain.
kedua- Rasulullah bersungguh-sungguh dalam melakukan ibadat yang dilakukan.
kedua-dua pengertian tepat jika dilihat dari perbuatan Rasulullah tatkala tiba malam akhir Ramdhan (fathu al-Bari 6:310).

selain daripada itu juga, Nabi SAW menghidupkan malam harinya. Nabi SAW memberi pedoman terbaik kepada umatnya agar melakukan tranformasi dengan mengubah malam biasa pada bulan-bulan selain Ramdhan dengan menghidupkan ketaatan melalui amalan ibadat. Antaranya melakukan solat -solat sunat, baca al-Quran , sedekah, iktikaf terutama semasa manusia terlena pada malam satu pertiga pada malam hari (Fath al-Bari 6:310)

Nabi SAW juga membangunkan ahli keluarganya pada malam akhir Ramdahan
Dalam hal gerak kerja beribadat, Nabi tidak pernah melupakan atau mengabaikan ahli-ahli keluarga bahkan baginda yang paling kasihi kelurga baginda, sebagai umat Nabi Saw kita seharusnya tidak mengabaikan keluarga kerana golongan yang kuat beribadat tetapi meninggalkan yang lain (keluarga dan lain). Rasulullah menunjukan amlan yang baik kepada umatnya agar tidak meninggalkan keluarga walaupun dalam perihal melakukan ibadat kepada Allah. Pada malam itu, Nabi mengejutkan ahli-ahlinya untuk beribadat kepada Allah dan amalan ditiru oleh saidina Umar r. a yang mengejutkan ahli kelurganya beribadat pada malam tersebut.

PERKARA-PERKARA YANG DIANJURKAN PADA MALAM AKHIR RAMDHAN

1. Mandi antara maghrib dan isyak, memakai pakaian yang paling baik dan memakai haruman

2. Mencari Lailatul Qadar

3. Melewatkan sahur

4. Melakukan Iktikaf

5. Memperbanyak doa kepada Allah.


sama-sama kita ambil manfaat untuk dihayati dan diamalkan...wa'allam Takbir,,,...



0 comments:

Catat Ulasan