"hidup biarlah berjasa walaupun tidak dihargai"

Isnin, 29 Jun 2009

selamat datang ke Pusat ilmu terpilih..








Selamat Datang ke Universiti Kebangsaan Malaysia kepada Mahasiswa/i ke pusat ilmu terpilih. Berbanggalah anda dengan peluang yang di berikan. Jadilah di kampus ini sebagai wadah perjuangan dalam menuntut ilmu serta mengembangkan ke seluruh pelusok dunia. Anda diberi peluang untuk meneruskan pengajian di UKM ini.

Semoga kehadiran anda semua, akan menaikan lagi imej UKM ke persada antabangsa serta bersaing dengan Universiti terkemuka dunia.

Isnin, 22 Jun 2009

M.A.N.I.S nye UKhwah..

Bismillahirahmanirahim....

Alhamdulilah, Banyak2..ku panjatkan kesyukuran tidak terhingga kepada tuhanku kerana masih memberi kelapangan dan masa untuk aku berjumpa dengan sahabat yang sudah lama tidak berjumpa. Namun kali ini aku diberi nikmat yang cukup manis dan dapat menghilangkan perasaan yang rindu sebelum ini. Pada waktu ini dapat bersama dengan sehabat yang sudah lama tidak berjumpa...uhhh..seronoknya ukhwah nie kan?..disaat kita dapat bersama-sama ,ku dapat bayangkan betapa manisnya Ukhwah dalam islam yang Allah letakan dalam hati orang yang beriman, ukuhwah yang susah dibeli dan dicari. Namun aku gembira kerana dapat bersama-sama dengan sahabat yang berada dipelusuk negeri, Tpi pada kali ni aku dapat bersama-sama dengan teman seperjuangan..Banyak kenangan semasa berada di pantai , dapat main bersama-sama, suko samo-samo, pendek kato gusi tidak dapat duk diam...(sukonyoh....)hahhaha...kenangan yang paling manis masa malam tu..(malam kebudayaan) lawok la..tidak kering gusi menahanya...itulah orang kata, ukhwah itu manis, bila kita sama2 merasainya..semua masalah jadi beyeh, semua TETEKAN hilang dengan serta merta,,huuuu..

Pagi tu pula, banyak aktiviti yang dapat aku join bersama2 dengan sahabat..macam-macam main, sampai sakit urat-urat nie,,kenapa tidakyo..! main ikat kaki pahtu letak belon dipipi..adoi la...napok mudah, sebenarnya susah la jugak..selain itu main tarik tali..alhamdulilah,,kumpulan 2 antara yang menang jugak..kerana kito ado org besar-besar belako.huhu( abg Jaz) orang yang paling duk belakang..nasib baik la..sekali tarik je,terus menang huhu..hebat la kumpulan 2 nie..

Banyak lagi mainan yang best2 belako, bgi pihak kami , ingin mengucapkan berbanyak terima kasih pado ajk pelaksana, teruskan perjuangan kalian dihari akan datang, jadikan kebersamaan kita sebagai penerus kepada risalah dakwah di muka bumi ini, Program yang bertemakan ""UKHWAH TERBINA GENERASI PERKASA..".Tema yang cukup bermakna bagiku...kerana dengan ukhwah generasi akan maju kehadapan, kerana Nabi SAW mengajar kepada sahabatnya tentang pentingnya ukhwah...antaranya, Nabi SAW mengali parit bersama-sama sahabat semasa perang Ahzab. Lihat bagaimana ukhuwah yang Nabi mengajar kepada sahabat2nya..Tanpa ukhwah dikalangan sahabat, mereka mugkin tidak sangup untuk bersama-sama mengali parit, apalagi untuk menegakan kalimah Allah dimuka bumi ini..


Sahabat-sahabat perjuangan,
Kalian cukup bermakna bagi ku, disaatku kesunyian, engkau penghiburnya,,,jagalah ukhwah ini....jangan engkau hancurkan UKHWAN ini...aku merindui kamu sekalian....

Ketika akhir program, aku dihidangkan dengan lagu raihan yang merupakan lagu kegemaranku..

Menjadi harapan untukku menyaksikan

Umat yang bertuah ini kembali bersatu hati

Buangkan yang keruh ambillah yang jernih

Tiada yang lebih berharga selain dari perpaduan


Lupakanlah segala persengketaan

Hubungkan kembali tali persaudaraan


Kerna orang beriman itu bersaudara

Saling bertolong bantu berkasih mesra

Agar generasi kita di masa hadapan

Bangga dengan apa yang kita wariskan


Menjadi harapan untukku menyaksikan

Umat yang bertuah ini kembali bersatu hati
Bersatu kita teguh bercerai kita roboh

Yang berat sama dipikul

Yang ringan dijinjing sama


Sepakat membawa berkat asas hidup bermasyarakat

Amalkan hidup yang sihat selamat dunia akhirat


Lupakanlah segala persengketaan

Hubungkan kembali tali persaudaraan ( 2X )


Kerna orang beriman itu bersaudara

Saling bertolong bantu berkasih mesra

Agar generasi kita di masa hadapan

Bangga dengan apa yang kita wariskan


Menyanyi dengan penuh semangat, aku bagaikan orang yang paling gembira dan rasanya ingin menitis air mata bersama-sama dengan sahabat semua..Ya Allah..Istiqomah kami semua dalam perjuangan ini...AMIN,...tAKBIR2




"Rehat seketika.. bina Strategi dulu....."baru boleh menang...!!! Hidup kumpulan 2..













Sahabat-sahabatku..semua.
kita sebagai pemuda 09..mampu mengegarkan semua...TAKBIR..

1. khairul
2.muslim.
3.hilamn
4.kemal
5.pudin
6.Syamsul
7.Azuan
8.Haji Mat
( tiada dalam gambar Abu dan Anis)



Wasalam..
Ukhwah terbina , Generasi perkasa"

Isnin, 15 Jun 2009

al-Fatihah buat Ust Fathi Yakan




al-Fatihah buat ustaz fathi yakan yang kembali kerahmatullah baru-baru ini, beliau merupakan tokoh gerakan ikhwan mesir, kematian beliau sebagai gerakan islam dilihat sebagai kehilangan yang besar kepada umat islam, kerana ustaz fathi banyak menyumbangkan kepada gerakan islam, antara yang di sumbangkan oleh beliau yang selalu dibaca oleh ahli gerakan islam adalah 'maza ya'ni Intima' lil Islami"-Apa Ertinya saya menganut Agama Islam, dan sebagainya yang menjadi rujukan serta bacaan kepada pejuang-pejuang, kepada gerakan islam diseluruh pelusuk dunia islam.


biodata ustaz Fathi yakan

Ust Fathi Yakan dilahirkan di Tarablas pada tahun 1933 dan telah mendapat ijazah kedoktoran dalam pengajian Islam dan Bahasa Arab. Beliau telah terlibat dengan kerja-kerja Islam sejak tahun 50an dan telah menubuhkan Jamaah Islam pada awal 60an. Beliau telah menjawat ketua umum di dalam Jamaah Islam sehinggalah pada tahun 1992.

Pada tahun tersebut beliau telah bertanding dan telah memenangi kerusi parlimen. Beliau kekal sehinggalah pada tahun 1996. Di tahun-tahun kebelakangan ini beliau telah mengetuai jabhah Islami. Beliau telah mengambil peranan penting untuk menghentikan peperangan Mukhayyam Narul Barid di utara Lubnan diantara Tentera Lubnan dan Jamaah Fathul Islami pd tahun 2007.


semoga roh Ustz fathi dicucuri rahmat oleh Allah Taala, serta ditempatkan beliau ditempat yang tinggi bersama-sama pejuang islam dan di letakan bersama para Nabi dan Rasul...Amin...Al-Fatihah......

Rabu, 10 Jun 2009

Selamat Pengantin pada kak Naqibahku


Rasanya belum terlambat lagi untuk aku ucapakan TAHNIAH dan SYABAS kepada Siti Mardiana bt mat ail dan mohd khairul anuar (suami) kerana telah melangsungkan perkhawinan baru-baru ini..inilah saat yang paling gembira dan paling ditunggu oleh wanita solehah yang ingin membina mahligai bersama suami yang tercinta..Perkhawinan adalah satu bentuk cara untuk menghindarkan daripada melakukan maksiat, namun ada dalam ayat Al-Quran dan hadis yang berkenaan dengan perkahwinan, antaranya:
“Dan nikahkanlah orang-orang yang masih membujang di kalangan kamu dan juga orang-orang yang layak menikah dikalangan hamba sahaya kamu laki-laki dan perempuan, jika mereka miskin Allah akan memberi kemampuan kepada mereka dengan kurniaannya.Dan Allah maha Luas (Pemberiannya),lagi Maha Mengetahui (QS Annur :32)

Dan sekiranya kita sudah mampu dari segi zahir dan batin maka eloklah kita menamatkan masa bujang kerana Nabi SAW bersabda :

"Wahai golongan pemuda! Sesiapa di antara kamu yang telah mempunyai keupayaan iaitu zahir dan batin untuk berkahwin, maka hendaklah dia berkahwin,sesungguhnya perkahwinan itu dapat menjaga pandangan mata dan menjaga kehormatan.maka sesiapa yang tidak berkemampuan,hendaklah dia berpuasa kerana puas itu dapat mengawal iaitu benteng nafsu"
(Hadith riwayat Muslim)

Ayat diatas jelas kepada kita semua, bahawa perkhawinan boleh menghindarkan kita daripada sebarang maksiat dan menjauhkan daripada perkara-perkara yang tidak diingini. Sebagai manusia kita tidak dapat lari daripada kesalahan dan salah, jadi perkhawinan adalah untuk melahirkan zuriat-zuriat yang cinta kepada Allah dan Rasulnya serta berjuang pada jalanya, kerana itulah hubangan suami dan isteri kearah pembinaan keluarga muslim yang ingin meneruskan perjuangan yang bakal diwarisi..

Tahniah yoo. ucapkan pada k .cik kerana selama ini sangup bersama-bersama dalam suka dan duka, banyak pengalaman dan pengajaran yang dapat diambil semasa engkau mengajar kami semua sehingga menjadi seperti sekarang, Pengorbananmu pada hari ini dapat melahir kader-kader yang ingin sama-sama berjuang untuk agama Allah ini..I.allah kekal dalam perjuangan ini, ku berdoa agar kalian dapat hidup bahagia dan harmoni, dan teruskan perjuangan hingga keakhir hayat ini, semoga keanak cucu dan i.allah yo menanti Pejuang yang baru yang akan dilahirkan di muka bumi ini..




Khamis, 4 Jun 2009

Selamat Bermuktamar





Selamat BerMuktamar kepada perwakilan semua, Jadikan Muktamar sebagai muhasabah diri serta meningkatkan keupayaan menjadi sebuah parti ISLAM yng terulung di Malaysia Khususnya.

Isnin, 1 Jun 2009

Ciri- ciri ahli gerakan islam yang hendak dilahirkan..

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah dan Maha Penyayang

Assalamualaikum dan salam Ukhwah kepada pencinta agama Allah yang dikasihi sekalian, Alhamdulilah, rasa di hati ini untuk menukilkan ayat-ayat yang menjadi perangsan kepada penegak gerakan islam seluruh malaysia dan di luar sana, Selawat dan salam keatas junjungan yang paling dikasihi oleh Allah dan merupakan hamba yang paling taat kepada tuanya untuk mengajak kepada Allah SWT, seterusnya kepada sahabat baginda, tabi' tabi' tabiin dan kepada semua hambannya yang taat dan mengharapkan rahmat dan kasih sayangnya.

Terdetik di hatiku, untuk menulis kerana sudah lama tidak menulis, cinta kepada kalimah- kalimah yang menjadi Kekuatan bagi orang yang petah bercakap, orang yang hebat bercakap, namun ada jug insan yang tidak dapat bercakap dengan petah namun ia menggunakan kearah penulisan untuk menyampaikan sesuatu perkara kepada yang BAIK kepada orang lain.

Berdasarkan kepada hadis 40 yang dinukilkan dalam kitab ada Nabi SAW bersabda:

"Sesiapa yang melihat kemungkaran hendaklah ia mengubah dengn tangan, sekiranya tidak mampu, ia hendaklah ia mengubah dengan lidah, sekiranya tidak mampu maka hendaklah mengubah dengan hati, demikian itu selemah-lemah iman.(rujuk hdis 40, karangan Imam Nawawi)


Ayat diatas jelas kepada kita walaupun tidak mempunyai kekuasaan (dengan tangan) untuk mengubah sesuatu kemungkaran, maka kena ubah dengan lisan (nasihat)untuk menyedarkan sesuatu perkara yang tidak baik, namun ada ulama' tafsir yang di maksudkan dengan tangan adalah (kekuasaan), lidah (Ulama') dan hati (orang Awam).
Kemanakah kita sekarang?? adakah ke peringkat yang pertama, kedua, atau ketiga. tepuk dada tanpa iman,sama-sama kita baiki diri kita.

Sekarang ini, rata-rata jemaah yang ade di malaysia, samada, PAS, UMNO, ABIM, TABLIGH, JIM, dan sebagainya sering kali kedengaran tentang masalah ahli-ahli yang hendak dikadirkan atau dilahirkan sebagai pendokong agama Allah dimuka bumi ini, Namun ada sesetengah jemaah tidak menilai kepada kekuatan ahli, atau tidak menitikberatkan masalah perkadiran ahli. Namun kena ingat bahawa ahli-ahli inilah yang hendak kita lahir untuk sama-sama berjuang, kita kena bergerak secara Berjemaah, BUKAN sendirian, namun ada juga kelompok yang berdakwah seorang diri, saya bertanya, kenapa terjadi demikain?? adakah anda tidak melihat kepada ayat Al-Quran yang berbunyi dan memberi maksud:

"Sesungguhnya Allah mencintai oarang yang berjuang pada jalanya dalam keadaan SAFF, seakan-akan bangunan tembok yang besatu padu (kukuh) - Surah al-Saff ayat 4.


Ayat diatas jelas kepada kita hukum berjemaah adalah WAJIB berdasarkan ayat tadi, bukan sunat, atau sebagainya. Bukan bergerak secara sendirian atau keseorangan.

Saya ingin melontarkan pandangan antara yang hendak kita lahirkan dalam sesebuah organisasi adalah :

1) anggota yang memahami atau bersedia untuk memahami Islam dan perjuangannya dari sudut matlamat tarbiah Islamiyah:

a)Hendaklah memahami Islam ialah agama yang lengkap, merangkumi seluruh bidang kehidupan manusia samada aqidah dan syariah. ataupun agama dan negara. Oleh itu ia mestilah bersedia untuk membetulkan aqidahnya, ibadatnya dan lain-lain selari dengan kehendak al-Quran, al-Sunnah, Ijma' dan Qias.

b)Mestilah memahami bahawa al-Quran, al-Sunnah, ijma' dan Qias itu merupakan rujukan yang utama bagi orang muslim. Pendapat seseiapa juapun yang berlawanan dengan sumber-sumber tersebut TIDAK boleh dihormati dan dipatuhi malah tidak dipertimbangkan langsung.

c)Manakala pendapat para pemimpin yang tidak berlawanan dengan sumber-sumber tersebut hendaklah di hormati


2) Setiap anggota hendaklah jujur dan ikhlas dalam perjuangan dan semata-mata kerana Islam. Allah berfirman, maksudnya: "katakanlah" "sesungguhnya sembahyangku, iabadatku,hidupku, matiku, hanyalah untuk Allah tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian Alam. Ayat diatas hendaklah kita memahami, bahawa semua kehidupan kita dikira ibadat kepada Allah, Kita jangan menyepitkan pemikiran kita, namun kita kena memahami bahawa sesuata benda yang baik yang menuju kepada Allah dikira ibadat ALLAH. Samada POLITIT, SOSIAL, EKONOMI, PENDIDIKAN dan sebagainya. Sebagai contoh Isu politit, ada yang mengatakan Agama tidak boleh dikaitkan dengan POLITIT, ini tidak betul, kerana politit yang baik menuju kepada Allah adalah Ibadat kepadanya, Manakala POLITIT yang kotor, rasuah, gila kuasa dan macam2 lagi yang mana kearah kemaksiatan di kira bukan ibadat, kalau kita gunakan dengan baik untuk kepentingan manusia sejagat, sebagai Hamba Allah sebagai khalifah Allah dimuka bumi itu dikira mengabdian kita kepada Allah (Ibadat) berdasarkan ayat yang diatas.


ada lagi ciri-ciri yang hendak dilahirkan.nantikan kemunculanya.....akan BERSAMBUNG...