"hidup biarlah berjasa walaupun tidak dihargai"

Selasa, 20 Oktober 2009

DI Ambang Imtihan..


Minggu depan bermulanya imtihan bagi sem ini tahun 09/10
ini menandakan hanya tinggal berapa hari sahaja lagi untuk mengulang kaji pelajaran, time nie la nak baca, nak study, nak bincang n segala-galanya..

sem ini banyak kena study semoga dapat result yang baik n molek..
Madah Sem ini.yang perlu aku kuasai n hadam ialah:-

1) Kajian Hadith Golongan Penyelewengan pengajar- Ust Fadhlan
2) Ilmu Rijal al-Hadith pengajar- Dr latifah
3) kajian perbandingan kitan Hadith pengajar- Ust asmadi
4) Hadith 1 pengajar -Ust Akil
5) Tafsir 1 pengajar -Ust Akil
6) Hubungan Insan- pengajar -Dr wan
7) Kajian Mukhtalif al-Hadith pengajar Ust Arif Nazri

"Ya Allah bantulah hambamu dalam menimba ilmu ini, semoga ilmu yang aku dapat ini membolehkan aku mengenalimu dengan lebih dekat lagi, kerana aku tahu mu yang Maha mengetahui dan Maha Berilmu yanh luas dan aku hambamu yang jahil lagi hina, aku menuntut ilmu untuk mencapai keredhaan mu ya Allah" perkenankanlah doa kami..amin..

Selasa, 13 Oktober 2009

Aidilfitri PMFPI,semua dijemput.


sama-samalah kita rapatkan ukhwah dikalangan kita semua,
semoga hubungan ini memberikan kita satu kekuatan bagi meneruskan perjuangan di bumi Ukm yang di cintai..

Ahad, 11 Oktober 2009

minggu Jannah



sama-sama kita raikanya..

Jumaat, 9 Oktober 2009

haramkan purdah di kaherah mesir : Tantawi


Pada petang itu, seperti biasa aku pulang daripada kuliah, sudah penat seharian belajar dan ingin rehat seketika, seperti biasa dalam nak rehatkan minda, aku membelek-membelek akhbar, maklumlah kadang-kadang akhbar sebagai penghibur semasa boring, tengah belek-belek terpandang di akhir akhbar yang mengatakan haram berpurdah di kaherah mesir oleh ulama besar disana..oh!!terkejut membacanya, pada mula-mulanya ingat tidak percaya, selepas membaca beberapa kali rupanya sheikh tantawi mengatakan haram memakai purdah di kaherah mesir, astaqfirullah..selepas membacanya aku mengatakan bahawa sheikh tantawi ini adalah seorang yang sekular dan mempersoalkan pakian dalam islam, padahal dia adalah seorang ulama yang unggul di sana dan merupakan sheikh azhar, tapi tiba-tiba mengeluarkan kenyataan demikian. perkara ini berlaku ketika Syeikh Tantawi meminta seorang pelajar perempuan agar membuka niqab yang dipakainya apabila terlihat pelajar itu semasa melawat sebuah sekolah gabungan Universiti Al-Azhar kelmarin, lapor akhbar al-Masry al-Youm minggu ini. Beliau turut menyatakan hasrat untuk mengharamkan niqab di Al-Azhar dan membuat kenyataan yang tidak sedap didengar mengenai penampilan pelajar perempuan itu apabila dia membuka niqab tersebut.
Dan yang paling tidak sedap di dengar adalah kenyataan beliau kerana mempersoalkan pakian islam Niqab tidak ada kaitan dengan Islam... saya lebih arif tentang agama daripada kamu dan ibu bapa kamu,” kata Tantawi kepada pelajar berkenaan. Sebagai seorang ulama, dia seharusnya menyedarkan orang ramai tentang kemurnian islam dan mengalakan memakai purdah kerana ini adalah galakan Nabi saw kepada umatnya agar menutup aurat bagi mengelakan dari daripada fitnah atau ganguan. sedarlah wahai pimpinan islam, kamu sekarang mempertikaikan apa yang terkandung dalam al-quran dan as-sunnah kelak kamu akan ditanya tentang apa yang telah kamu lakukan.
Pada fahaman saya, mungkin ini adalah tanda-tanda kemusnahan, aku teringat tentang seorang pemimpin turki yang bernama kamal altartuk yang merupakan seorang tokoh sekularisme yang didikan oleh yahudi bagi menggulingkan kerajaan uthmaniyyah dan banyak mengeluarkan kenyataan tentang islam, namun kasih Allah pada agamanya, pada akhir kematianya dia dihina oleh Allah taala, inilah gambaran bagi orang yang mempermainkan agama Allah.
Berbalik kepada pakian purdah tadi, mungkin kerana tantawi ingin manusia sekarang tidak lagi mengamalkan agama islam sepenuhnya sehingga beliau mempersoalkan tentang pakaian purdah di kaherah mesir.
Akhbar utusan hari 8 oktober meminta sheikh tantawi meletkan jawatan dan boleh menjatuhkan imej kaherah sebgai pusat pengajian ilmu agama yang terulung didunia ini. Jurucakap Al-Azhar, Ahmed Tawfiq mengesahkan perkara tersebut, namun menegaskan bahawa Tantawi berbicara dengan baik kepada pelajar itu. Hamdi Hassan, seorang anggota Parlimen daripada Ikhwanul Muslimin, pembangkang terbesar di Mesir, menegaskan bahawa Tantawi ‘tidak boleh memegang jawatan itu kerana beliau mencalarkan imej Al-Azhar setiap kali beliau bercakap.



Sebagai ilmuan islam kita seharusnya mempertahankan kemurnian islam agar ramai orang yang tertarik dengan keindahan islam, bukanya mempersenda atau menharamkan sesuatu untuk kebaikan islam. Firman Allah yang bermaksud:" apa yang dibawa oleh Nabi @ rasul hendaklah kamu mengikutnya, apa yang dilarang hendaklah kamu meninggalnya".

Selasa, 6 Oktober 2009

ujian atau bala'

Bismilah.. pertama kali, penulis ingin memohon maaf kepada semua pengunjung blog kerana sudah lama tidak mengupdate blog. Mungkin kerana tidak sempat atau tiada masa untuk menulis artikal dalam blog ini, padahal masa yang diberikan kepada manusia selama 24 jam, namun tidak tahu kemana masa itu dihabiskan..samada menghabiskan dengan kebaikan atau perkara yang sia-sia. Baru-baru ini kita sudah selesai dengan satu ujian iaitu berpuasa selama satu bulan di bulan Ramadhan, diharapkan Ramadhan memberi satu keinsafan kepada diri penulis dan sahabat-sehabat seislam semua. Hari raya disambutkan dengan penuh kesyukuran dan penuh keinsafan serta membesarkan Allah kerana masih lagi memberikan keizinan untuk penulis beraya bersama kelurga tercinta...


"gambar family"


"ampunkan dosaku.."





"aku dan heroin..comel x? "

sahabat-sahabat..
.

sekarang ini, sedar atau tidak kita telah mengalami satu lagi bencana alam iaitu runtuhan tanah runtuh di padang, Indonesia. Berita ngeri ini sedang hangat dibicarakan di akhbar , telivisyen dan sebagainya. Pada minggu lalu, kedengaran gempa bumi yang mengegarkan sumatera dan banyak nyawa terkorban dalam insiden ini. Ramai manusia yang terkorban dalam kejadian yang menyedihkan ini, ini mengingatkan penulis kepada bencana alam yang besar yang menimpa pada tahun 2004 iaitu Tsunami yang mengorbankan ribuan manusia dan ini telah mengerunkan manusia disekitarnya. Namun persoalan yang ingin diutarakan...Adakah ini ujian daripada Allah atau bala? persoalan ini harus dijawab dan harus mencari jawapan mengenai musibah yang berlaku. Sekiranya ia adalah ujian bererti Allah ingin menguji hambanya yang taat kepadanya, dan sekiranya ini adalah bala daripadanya kenapa harus manusia dimusnah dengan demikian rupa. Rupa-rupanya ini adalah bala Allah kepada manusia yang lalai daripada mentaati perintah Allah serta melanggar perintahnya. Kalau dilihat pada malam kejadian sebelum Tsunami manusia melakukan berbagai-bagai maksiat dan seteruskan ditimpa musibah kepada mereka tanpa disedari..



"kesabaran dalam ketenangan"


Wahai insan semua..
Kita harus ingat bahawa Allah mengkehendaki demikain nescaya terjadi kerana ia adalah maha kuasa dan mengetahui segala-galanya..namun persoalan bermain difikiran, adalah bala yang menimpa itu kepada hanya orang melakukan maksiat sahaja...jika dilihat kepada situasi ini, tidak kira ia beriman atau tidak, sekiranya murka Allah kepada hambanya nescaya semuanya tengelam dan menemui kebinasaan kerana yang beriman tidak memberi nasihat kepda yang tidak beriman atau kepada yang melakukan maksiat. Penulis mengingatkan bahawa Hadith yang mengatakan bahawa "setiap orang yang melihat kemungkaran hendaklah mengubah dengan tangan, sekiranya tidak mapu hendaklah mengubah dengan lidah, dan sekiranya tidak mampu juga, hendaklah ina mengubah kemungkaran dengan hati, demikianlah selemah-lemah imam ". (Rujuk hadith 40, Hadith Sahih)


Berbalik kepada bencana yang menimpa umat islam sekarang, tidak habis dengan H1N1 setelah itu datang pula berbagai-bagai bencana seperti kemusnahan harta benda, kemusnahan dan sebagainya yang mana ini merupkan peringatan Allah kepada hambanya..hanya simpata sahaja yang dapat dilakukan untuk menggenagkan mangsa-mangsa bencana ini. Alangkah sedihnya dengan bencana yang menimpa sehingga mengorbankan semua harta benda dan diri manusia itu sendiri..



"kemusnahan harta benda"

Apa yang boleh diperkatakan kepada saudara semuslim, semoga kalian sabar dengan ujian yang menimpa, mudah-mudahan kalian akan diberi pahala yang besar disisi Allah Taala. Ingatlah yang Allah maha pengampun dosa hambanya yang melakukan maksiat kepadanya. Sekiranya kita tidak melakukan suruhannya..Ayuh, kita mulakan kembali dengan mengikut perintahnya agar kita digolongkan bersama-sama golongan yang berjaya didunia dan Akhirat sana serta berusaha untuk meningalkan larangannya agar kita selalu patuh kepada larangan untuk membolehkan kita mendapat kebahagian yang akan datang. wallahu'lam..