"hidup biarlah berjasa walaupun tidak dihargai"

Selasa, 3 Mac 2009

Perkataan Allah hanya bagi ruang lingkup orang beriman..

laporan yg diterbitkan di akhbar, 3 mac. Yang disebut oleh Tuan Guru Nik Abdul Aziz kononnya menyifatkan bagi orang bukan islam mengguna perkataan Allah yg dianggap sebagai satu kekeliruan terhadap maksud yang sebenarnya.
Perkataan Allah hanya digunakan pada orang mukmin sahaja atau orang yang beriman kepada Allah, Agama lain tidak boleh menggunakan kalimah Allah dalam percetakan atau penulisan bagi golongan kristian, kerana Allah hanya untuk orang islam sahaja, Kita hendaklah memahami dengan baik2 apa yang diutarakan oleh tuan guru agar masyarakat tidak keliru tentang kalimah tersebut.
"Bagi memahami konteks yang disebut Menteri Besar Kelantan dengan lebih jelas kita kena memahami maksud surah Al Ikhlas iaitu Katakanlah (ya Muhammad), Dialah Allah yang Maha Esa, Allah yang dituju (meminta hajat). Dia tiada beranak dan tiada pula diperanakkan. Dan tidak ada satu pun yang menyerupaiNya.
"Oleh itu jelaslah nama Allah hanya wajar digunakan bagi mereka yang telah beriman dan tidak boleh menyalahi sifat 99 namaNya," Isu tersebut timbul ekoran akhbar mingguan Herald Cantholic masih berdegil menggunakan perkataan Allah dalam penerbitan mereka.



0 comments:

Catat Ulasan