"hidup biarlah berjasa walaupun tidak dihargai"

Sabtu, 14 Ogos 2010

Salam Ramadhan


Pertama sekali, saya mengajak sahabat-sahabat bersyukur kepada Allah kerana masih lagi memberi kita ruang dan kesempatan untuk sama-sama menyambut bulan Ramdhan pada Tahun ini. Selawat dan salam buat junjungan Nabi SAW kerana berkat kesabaran dan juga kesungguhan dalam melaksanakan amanah Allah bagi memberi rahmat sekelian alam..

Apabila tiba sahaja bulan Ramdhan, Pintu syurga dibuka seluas-luasnya dan pintu Neraka ditutup, pada bulan ini segaja Allah melimpahkan rahmatNya yang luas untuk kita sama2 meningkatkan keimanan dan ketaqwaan kepadaNya.Firman Allah yang dalam surah al-Baqarah ayat: 183 yang berbunyi..

"Wahai orang-orang yang beriman!!diwajibkan kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan keatas orang-orang terdahulu mudah-mudahan kamu bertaqwa."

Ayat ini sudah menjadi sebati dengan kita bahwa perintah Allah agar melaksanakan ibadah puasa yang menjadi kewajipan bagi kita sebagai orang yang betul-betul beriman kepadaNya.

Kesempatan yang diberikan kepada kita hendaklah menggunakan sebaik mungkin dan sebanyak mungkin ibadah dalam bulan keberkatan ini, antaranya membaca al-Quran kerana Ramdahan adalah bulan diturunkan al-Quran sebagaiman fIrman Allah dalam surah al-Baqarah ayat 185 yang berbunyi:

"Bulan Ramadhan, bulan yang di dalamnya diturunkan (permulaan) Al-Quran sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeza (antara yang hak dan yang bathil).

Selain itu, memperbanyakkan sedekah, berselawat kepada Nabi SAW, berbuat baik kepada jiran, berqiamulail dan sebagainya yang menjurus kepada ketaatan kepadaNya..

Pada akhir Ramdahan ada satu malam yang dianugarahkan Allah kepada umat Nabi SAW ialah Malam lailatulqadar, malam yang lebih baik dari seribulan..Firman Allah dalam surah al-Qadr ayat 1-3 yang bermaksud:

"Sesungguhnya Kami telah menurunkannya (Al Qur`an) pada malam kemuliaan,Dan tahukah kamu apakah malam kemuliaan itu?Malam kemuliaan itu lebih baik dari seribu bulan"

justeru itu, saya berpesan kepada semua sama-sama kita mengambil kesempatan ini dan dipertemukan dengan malam lailatulqadar yang malamnya lebih baik dari seribu bulan..i.allah..amin..

penulis
hizbul Syabab 1431 H

0 comments:

Catat Komen