"hidup biarlah berjasa walaupun tidak dihargai"

Jumaat, 14 Ogos 2009

Rehlah Kemantapan Akidah

Bismillah, alhamdulilah baru-baru ini, aku pergi ke Negeri Sembilan, bagi mengikuti program kemantapan Akidah anjuran PMFPI UKM, dengan kerjasama JAKIM. Alhamdulilah program berlangsung selama 3 hari 2 malam. Pada mulanya ni first time aku datang program ini, tahun lepas tidak sempat nak pegi..huhu..nak ceritanya, semasa perjalanan ke sana..dahyat la punya jalan, macm ular..jalan berlengkok-lengkok menyebabkan aku dan rakan serta merta tidak dapat mengimbangi badan..tapi mujurlah..benda di dalam tidak keluar, lau keluar kantoi..huhu..malu.
Selama program kami di beri pendedahan tentang Akidah oleh Prof zakaria stapa, Dekan Fakulti, banyak input-input yang aku dapat pelajari mengenai akidah itu sendiri, memang silibus ini dah belajar di dewan kuliah, tapi susah untuk menterjemahkan dalam kehidupan. Yang paling aku rasa terkilan dan sedih ialah kuliah mengenai isu kristianisasi di malaysia, yang mana aku dapat maklumat daripada penceramah mengenai geraja yang terbesar di Asia tenggara yang akan di bina di malaysia, terkejut aku....menurut penceramah, bahawa pihak kristian ingin memohon untuk membina gereja mereka di Putrajaya, alhmduliah kerana pemohonan mereka di tolak dengan serta merta, namun dalam hatiku ini, malaysia masih mengamalkan ajaran islam, kerana jikalau mereka berjaya membina geraja disana, nescaya ramai yang akan masuk kristian, kerana mijoriti di putrajya merupakan orang melayu yang Islam, aku berlindung daripada ini...tetapi mereka berjaya membina gerja di bukit jalil berhampiran dengan stadium negara, maklumat yang mengatakan mereka bertukar tempat sudah terlambat kerana mereka sudah mempunyai tanah yang luas untuk membina geraja tersebut, di anggarkan bahawa berbagai kelengkapan yang akan disediakan di geraja sana dan terbuka untuk orang islam, namun soalan yang harus dibangkitkan adalah....?.....siapa yang meluluskan pemohonan mereka ini?? menurut penceramah adalah orang islam itu sendiri...jadi fikirlah wahai umat islam.....kita bukan benci kepada agama lain, bukan benci kepada agama kristian, namun kenapa harus dibina pada kawasan yang mempunyai bilangan orang islam yang ramai...mungkin ada tujuan tertentu???fikir-fikirlah...kita tidak dapat menghalang mereka, kerana mereka sudah pun menyiapkan separuh daripada geraja mereka, andaikata kita mempunyai maklumat awal, nescaya kita ambil tindakan, kata penceramah tersebut.. Antara yang menarik juga adalah sidang plano malam akhir program yang bertajuk memperkasakan keintelektualan mahasiswa/i fakulti Islam tanggungjawab siapa?? alhamdulialh sidang dapat berjalan dengan baik dan seterusnya mengetahui langkah yang akan di ambil bagi memastikan matlamat itu tercapai, semua orang terlibat menjayakannya, anataranya, pikah kedekanan, Mahasiswa/i, pensyarah, Persatuan Mahasiswa dan kelab, masing-masing ada hujah tersebut, namun di sebalik sidang planoiini, kita bukan nak cari kesalahan, tetapi mencari jalan penyelesaian untuk kebaikan mahasiswa/i islam dan memperkasakan kintelektulan mahasiswa/i itu sendiri.
Pada pagi last, kami mengdakan junggle treking untuk semua peserta, banyak pengalaman dan kenangan semasa berada dalam hutan tersebut, yang paling penting adalah untuk memastikan peseta-pesetra mempunyai fizikal yang mantap dan mempunyai akidah yang kuat bagi meneruskan mengabdikan diri kepada Allah.
akhirnya, banyak pengalaman yang dapat diambil dari program sana, i.allah sekiranya ada kelapangan dan ada rezki kita akan jalankan lagi program ini bagi memastikan umat islam mempunyai akidah yang mantap di samping mempunyai kekuatan dari segi kekuatan fizikal..



siap sedia untuk buli peserta..huhu



seronoknya!!!!



"aduh penat sungguhla"...



Dekan Fakulti Pengajian Islam, Prof Zakaria Stapa



alahai..sempat lagi bergambar.....he





ish!!masa makan sempat lagi bergambar...he




0 comments:

Catat Ulasan