"hidup biarlah berjasa walaupun tidak dihargai"

Isnin, 15 Jun 2009

al-Fatihah buat Ust Fathi Yakan




al-Fatihah buat ustaz fathi yakan yang kembali kerahmatullah baru-baru ini, beliau merupakan tokoh gerakan ikhwan mesir, kematian beliau sebagai gerakan islam dilihat sebagai kehilangan yang besar kepada umat islam, kerana ustaz fathi banyak menyumbangkan kepada gerakan islam, antara yang di sumbangkan oleh beliau yang selalu dibaca oleh ahli gerakan islam adalah 'maza ya'ni Intima' lil Islami"-Apa Ertinya saya menganut Agama Islam, dan sebagainya yang menjadi rujukan serta bacaan kepada pejuang-pejuang, kepada gerakan islam diseluruh pelusuk dunia islam.


biodata ustaz Fathi yakan

Ust Fathi Yakan dilahirkan di Tarablas pada tahun 1933 dan telah mendapat ijazah kedoktoran dalam pengajian Islam dan Bahasa Arab. Beliau telah terlibat dengan kerja-kerja Islam sejak tahun 50an dan telah menubuhkan Jamaah Islam pada awal 60an. Beliau telah menjawat ketua umum di dalam Jamaah Islam sehinggalah pada tahun 1992.

Pada tahun tersebut beliau telah bertanding dan telah memenangi kerusi parlimen. Beliau kekal sehinggalah pada tahun 1996. Di tahun-tahun kebelakangan ini beliau telah mengetuai jabhah Islami. Beliau telah mengambil peranan penting untuk menghentikan peperangan Mukhayyam Narul Barid di utara Lubnan diantara Tentera Lubnan dan Jamaah Fathul Islami pd tahun 2007.


semoga roh Ustz fathi dicucuri rahmat oleh Allah Taala, serta ditempatkan beliau ditempat yang tinggi bersama-sama pejuang islam dan di letakan bersama para Nabi dan Rasul...Amin...Al-Fatihah......

0 comments:

Catat Ulasan