"hidup biarlah berjasa walaupun tidak dihargai"

Isnin, 1 Jun 2009

Ciri- ciri ahli gerakan islam yang hendak dilahirkan..

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah dan Maha Penyayang

Assalamualaikum dan salam Ukhwah kepada pencinta agama Allah yang dikasihi sekalian, Alhamdulilah, rasa di hati ini untuk menukilkan ayat-ayat yang menjadi perangsan kepada penegak gerakan islam seluruh malaysia dan di luar sana, Selawat dan salam keatas junjungan yang paling dikasihi oleh Allah dan merupakan hamba yang paling taat kepada tuanya untuk mengajak kepada Allah SWT, seterusnya kepada sahabat baginda, tabi' tabi' tabiin dan kepada semua hambannya yang taat dan mengharapkan rahmat dan kasih sayangnya.

Terdetik di hatiku, untuk menulis kerana sudah lama tidak menulis, cinta kepada kalimah- kalimah yang menjadi Kekuatan bagi orang yang petah bercakap, orang yang hebat bercakap, namun ada jug insan yang tidak dapat bercakap dengan petah namun ia menggunakan kearah penulisan untuk menyampaikan sesuatu perkara kepada yang BAIK kepada orang lain.

Berdasarkan kepada hadis 40 yang dinukilkan dalam kitab ada Nabi SAW bersabda:

"Sesiapa yang melihat kemungkaran hendaklah ia mengubah dengn tangan, sekiranya tidak mampu, ia hendaklah ia mengubah dengan lidah, sekiranya tidak mampu maka hendaklah mengubah dengan hati, demikian itu selemah-lemah iman.(rujuk hdis 40, karangan Imam Nawawi)


Ayat diatas jelas kepada kita walaupun tidak mempunyai kekuasaan (dengan tangan) untuk mengubah sesuatu kemungkaran, maka kena ubah dengan lisan (nasihat)untuk menyedarkan sesuatu perkara yang tidak baik, namun ada ulama' tafsir yang di maksudkan dengan tangan adalah (kekuasaan), lidah (Ulama') dan hati (orang Awam).
Kemanakah kita sekarang?? adakah ke peringkat yang pertama, kedua, atau ketiga. tepuk dada tanpa iman,sama-sama kita baiki diri kita.

Sekarang ini, rata-rata jemaah yang ade di malaysia, samada, PAS, UMNO, ABIM, TABLIGH, JIM, dan sebagainya sering kali kedengaran tentang masalah ahli-ahli yang hendak dikadirkan atau dilahirkan sebagai pendokong agama Allah dimuka bumi ini, Namun ada sesetengah jemaah tidak menilai kepada kekuatan ahli, atau tidak menitikberatkan masalah perkadiran ahli. Namun kena ingat bahawa ahli-ahli inilah yang hendak kita lahir untuk sama-sama berjuang, kita kena bergerak secara Berjemaah, BUKAN sendirian, namun ada juga kelompok yang berdakwah seorang diri, saya bertanya, kenapa terjadi demikain?? adakah anda tidak melihat kepada ayat Al-Quran yang berbunyi dan memberi maksud:

"Sesungguhnya Allah mencintai oarang yang berjuang pada jalanya dalam keadaan SAFF, seakan-akan bangunan tembok yang besatu padu (kukuh) - Surah al-Saff ayat 4.


Ayat diatas jelas kepada kita hukum berjemaah adalah WAJIB berdasarkan ayat tadi, bukan sunat, atau sebagainya. Bukan bergerak secara sendirian atau keseorangan.

Saya ingin melontarkan pandangan antara yang hendak kita lahirkan dalam sesebuah organisasi adalah :

1) anggota yang memahami atau bersedia untuk memahami Islam dan perjuangannya dari sudut matlamat tarbiah Islamiyah:

a)Hendaklah memahami Islam ialah agama yang lengkap, merangkumi seluruh bidang kehidupan manusia samada aqidah dan syariah. ataupun agama dan negara. Oleh itu ia mestilah bersedia untuk membetulkan aqidahnya, ibadatnya dan lain-lain selari dengan kehendak al-Quran, al-Sunnah, Ijma' dan Qias.

b)Mestilah memahami bahawa al-Quran, al-Sunnah, ijma' dan Qias itu merupakan rujukan yang utama bagi orang muslim. Pendapat seseiapa juapun yang berlawanan dengan sumber-sumber tersebut TIDAK boleh dihormati dan dipatuhi malah tidak dipertimbangkan langsung.

c)Manakala pendapat para pemimpin yang tidak berlawanan dengan sumber-sumber tersebut hendaklah di hormati


2) Setiap anggota hendaklah jujur dan ikhlas dalam perjuangan dan semata-mata kerana Islam. Allah berfirman, maksudnya: "katakanlah" "sesungguhnya sembahyangku, iabadatku,hidupku, matiku, hanyalah untuk Allah tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian Alam. Ayat diatas hendaklah kita memahami, bahawa semua kehidupan kita dikira ibadat kepada Allah, Kita jangan menyepitkan pemikiran kita, namun kita kena memahami bahawa sesuata benda yang baik yang menuju kepada Allah dikira ibadat ALLAH. Samada POLITIT, SOSIAL, EKONOMI, PENDIDIKAN dan sebagainya. Sebagai contoh Isu politit, ada yang mengatakan Agama tidak boleh dikaitkan dengan POLITIT, ini tidak betul, kerana politit yang baik menuju kepada Allah adalah Ibadat kepadanya, Manakala POLITIT yang kotor, rasuah, gila kuasa dan macam2 lagi yang mana kearah kemaksiatan di kira bukan ibadat, kalau kita gunakan dengan baik untuk kepentingan manusia sejagat, sebagai Hamba Allah sebagai khalifah Allah dimuka bumi itu dikira mengabdian kita kepada Allah (Ibadat) berdasarkan ayat yang diatas.


ada lagi ciri-ciri yang hendak dilahirkan.nantikan kemunculanya.....akan BERSAMBUNG...

0 comments:

Catat Ulasan